Press / 2013

De Gruyter, Allgemeines Künstlerlexikon, Band 79, VÖ: 15. Juni 2013 by Konstantin Alexiou


Καζάζης Γιώργος, Έλληνας ζωγράφος, γεν. 1958, Αθήνα όπου και ζει.
1977-83 Σπουδές ζωγραφικής στην Αθήνα, μεταξύ άλλων και στον Γιώργο Μαυροΐδη και στον Νίκο (Κεσσανλή).
Από το 1990 είναι καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας.
2000-01 Μέλος του Project Space στην Αθήνα.
Στην σύγχρονη ελληνική τέχνη θεωρείται Post-Pop-Art-καλλιτέχνης, ο οποίος αντικατοπτρίζει με κριτική τον καταναλωτισμό της κοινωνίας και την διαμόρφωση ταυτότητας μέσα από τα ΜΜΕ. Αρνείται να χρησιμοποιήσει μια συναισθηματική και επιφανειακή γλώσσα εικόνας. Για τα έργα του χρησιμοποιεί θέματα από Design, Lifestyle, Μόδα καθώς και εικόνες της συλλογικής μνήμης και συνθέτει με αυτά κολάζ που μοιάζουν κυνικά. Χρησιμοποιεί π.χ. Φωτογραφίες από: διαφημίσεις μόδας, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών και Joypads, κτίρια γνωστών αρχιτεκτόνων, πολιτικά συμβάντα κλπ. Επεξεργάζεται τις εικόνες ψηφιακά στον υπολογιστή, έτσι ώστε, αποκομμένες από το αρχικό νόημα, τοποθετημένες δίπλα δίπλα η μια στην άλλη να μοιάζουν ισάξιες. Κατόπιν τις μεταφέρει συνήθως σε μεγάλες οθόνες. Τα έργα του, έντονα χρωματισμένα με ακρυλικά χρώματα, τηρούν την παράδοση της Pop- Art. Συχνά περιορίζει τις φωτογραφίες σε φόρμες, οπότε χάνουν τον αρχικό συμβολισμό τους. Έτσι π.χ. δείχνει στην σειρά από χαρτί WTC (2004) τμήματα των γκρεμισμένων δίδυμων πύργων του World Trade Center στη Νέα Υόρκη, μπροστά από τα οποία ποζάρει ένα κοριτσάκι φορώντας καπέλο με την επιγραφή “Britney Spears” , με μία φιγούρα του Pokemon. Oi υπόλοιπες εικόνες της σειράς δείχνουν σαν μελέτη πάνω στη δομή της κατεστραμμένης αρχιτεκτονικής ψηλών κτηρίων. Επιλέγει για αυτό λεπτομέρειες (τμήματα) και ανασυνθέτει με αυτές νέες συμμετρικές μορφές. Επίσης το 2004, επιλέγει ως θέμα για μια σειρά το αμόκ που έπαθαν δυο μαθητές το 1999 στο σχολείο Columbine (Columbine, όλα ακρυλικό σε καμβά). Η τραγωδία μετατρέπεται εδώ σε ένα πολύχρωμο πάρτυ με μπαλόνια, glitter και ακρυλικό χρώμα. Ο Κ. αποφεύγει μία ανοιχτή κριτική προς τον πολιτισμό και την κοινωνία, καθώς παραθέτει μόνο μεμονωμένα αντικείμενα και μορφές σώματος από τις γνωστές σε όλους εικόνες. Ήδη προγενέστερα έργα μαρτυρούσαν το ενδιαφέρον του για φόρμα και χρώμα στην τέχνη. To 1997-98, σε μια σειρά μεγάλων τετραγώνων έργων, συνθέτει με διακοσμητικό τρόπο φόρμες από αλλοιωμένες εικόνες.: μεταξύ άλλων Funny couple, Pink Μotif (όλα ακρυλικό σε καμβά). Τα στοιχεία των έργων αυτών είναι έτσι τοποθετημένα, ώστε με την πρώτη ματιά να δείχνουν διακοσμητικά και να αποφεύγουν έναν χαρακτηρισμό με βάση το περιεχόμενό τους. Μια οικειότητα με το διακοσμητικό στοιχείο φέρουν και οι νεότερες δουλειές του Κ., στις οποίες μεταξύ άλλων χρησιμοποιεί και την τεχνική του Plexiglas και Airbrush. Π.χ. Αirports (2005-06) , Males Females (2012). Πέρα απ’ αυτό πειραματίζεται με τυπώματα Lambda υψηλής ποιότητας στα οποία συνδυάζει γραμματοσειρές, φωτογραφίες και ζωγραφική. Π.χ. Hero (2007) Αθήνα, Υπουργείο παιδείας & πολιτισμού, Άνδρος, Ίδρυμα Γουλανδρή Συνεντεύξεις: Culture 3/10/09, Αυγή 4/11/09, Time 30/3/11. [...]